Kaubajäägid ja nende mõju merekeskkonnale
Liikmed: Marina Suhhoterina, Kristīne Carjova, Ulla Pirita Tapaninen, Riina Otsason
Aeg: 2025 - 2028
Süsinikuheitmete vähendamine saartevahelises parvlaevaliikluses
Liikmed: Ulla Pirita Tapaninen, Kadi Kasepõld, Deniece Melissa Aiken
Aeg: 2024 - 2027
Saartevaheline parvlaevaliiklus on Kesk-Läänemere regioonile iseloomulik transpordiviis. Parvalaevaühendused saate ja mandri vahel on olulised ühendamaks saari keskustega. REISFER-i peamiseks eesmärgiks on läbi fossiilkütuste kasutamise vähendada CO2 emissioone Kesk-Läänemere piirkonna saartvahelises parvlaevaühenduses ning on seadnud eesmärgiks vähendada süsinikuemissioone Eesti, Soome, Ålandi ja Rootsi valitud marsruutidel heitmeid 10-20%.
Partnelus Läänemere laevadel „Fit-for-55“-eeskirjade täitmiseks
Liikmed: Kristīne Carjova, Tõnis Hunt, Kristel Rauk, Olli-Pekka Kristian Hilmola, Ulla Pirita Tapaninen, Riina Otsason
Aeg: 2024 - 2027
Projekti BALTIC-FIT raames luuakse Läänemere piirkonna (Eesti kui laieneva riigi, Soome ja Rootsi) organisatsioonide vaheline pädevusvõrgustik, et võimaldada Läänemere meretranspordi vastavust „Fit for 55“ nõuetele dekarboniseerimise osas. BALTIC-FIT saavutab selle eesmärgi, rakendades kolmeaastast innovatsioonistrateegiat, mis koosneb viiest eesmärgist, mis keskenduvad TTÜ positsiooni tugevdamisele merenduse dekarboniseerimise valdkonnas. See strateegia hõlmab vanemteadlaste ja noorte teadlaste lühiajalist personalivahetust, 3 temaatilist suvekooli; innovatsiooni töötubade korraldamist tööstus- ja merendussektori sidusrühmadele; osalemist välisüritustel; ühiste avatud juurdepääsuga teadusartiklite ja erialaste artiklite avaldamist. TTÜ teadustöö juhtimise oskuste tugevdamiseks hõlmab konkreetne tööpakett terviklikku lähenemisviisi, mis hõlmab 1) mitmetunnist mentorprogrammi, mis keskendub programmi „Horisont Euroopa“ ettepanekute ettevalmistamisele, ja 2) koolitusseminare ettepanekute koostamise, teadusuuringute juhtimise, projektijuhtimise, teadusuuringute levitamise ja teabevahetuse ning intellektuaalomandi haldamise kohta. Ühise innovatsiooniprojekti raames keskenduvad partnerid jõupingutustele Läänemere piirkonna laevanduse süsinikdioksiidiheite vähendamisele, millel on erilised piirangud tegevuse osas, ning annavad ametiasutustele ja eraettevõtetele soovitusi, kuidas lahendada süsinikdioksiidiheite vähendamise kiireloomulist küsimust. Ametiasutused saavad paremini aru, millised võimalused on ettevõtlussektoril kasvuhoonegaaside heitkoguste vähendamisel, ja erasektor saab saavad teavet laevanduse operatiivsete (TTU), tehniliste (VTT) ja digitaalsete (RISE) aspektide kohta. Suurendades koostööd Läänemere sidusrühmade vahel, aitab BALTIC-FIT kujundada terviklikku arusaamist säästvatest merendustavadest, suunates piirkonda keskkonnasäästlikkuse suunas, mis on kooskõlas „Fit for 55“ paketiga, ja aidates kaasa Euroopa rohelise kokkuleppe edukale elluviimisele.
AUTONOOMSED LENDAVAD LAEVAD SAARTEVAHELISEKS JA SISEVEETRANSPORDIKS
Liikmed: Ulla Pirita Tapaninen, Kristīne Carjova, Riina Otsason, Kristel Rauk, Kristin Kerem, Olli-Pekka Kristian Hilmola, Ekku Eemeli Heljanko
Aeg: 2023 - 2026
Euroopas leidub palju saarestikke ja siseveeteid. Selliste veeteede kasutamine nii kaupade kui ka inimeste õhutranspordiks on tohutu potentsiaal ja paljudel juhtudel on see ainus võimalik viis. Sellisel juhul on kaupade ja isikute vedamisel lennukite või laevadega palju puudusi. Esimeste puhul on probleemiks kulud ja keskkonnamõju, samas kui teistel, mis võimaldavad küll suuremat kandevõimet, on puuduseks piiratud kiirus. Lisaks sellele on mõlemad äärmiselt väikese energiatõhususega suurel kiirusel. AIRSHIP näeb ette tuntud transpordivahendi uuenduslikku kasutamist: lendavad laevad. Sellised sõidukid (tuntud ka kui ekranoplaanid või WIG- sõidukid) on projekteeritud ja ehitatud nii, et nad kasutaksid ära maapealset efekti, mis võimaldab neil sõidukitel lennata suurema tõstejõu ja väiksema takistusega. WIGSidel on kõik tavapäraste õhusõidukite eelised, kuid nad on energiatõhusamad ja keskkonnasõbralikumad nii süsinikdioksiidijälje kui ka akustilise mürasaaste seisukohalt. AIRSHIP uurib ja arendab uusi tehnoloogiaid, mis käsitlevad heitevaba energiatarbimist, lennuki pardal asuvat tehisintellekti ja automaatset lennujuhtimist, et lahendada maapealse efektiga lendamisega seotud keerulised tehnoloogilised probleemid, mis võimaldavad selliste sõidukite autonoomsust, nii et neid saab tõhusalt kasutada mitmesugustes ärirakendustes ja -teenustes, mis viib uute lennunduse ärimudeliteni. Meie eesmärk on panna alus uue klassi täielikult elektrilise mehitamata õhusõiduki süsteemile UWV (Unmanned WIG Vehicle), mis ühendab endas kiiruse, paindlikkuse ja energiatõhususe.
Jätkusuutlik kaubavoog ja transpordi CO2 heitkoguste vähenemine
Liikmed: Ulla Pirita Tapaninen, Seçil Gülmez, Eliise Toomeoja, Kristel Rauk, Mari-Liis Tombak, Jonne Kotta
Aeg: 2023 - 2026